Läs intervjun i vilken hon berättar om sitt verk, hur hon jobbar och vad som inspirerar henne.
Edit Sihlberg (född 1989) examinerades från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm för två år sedan. Hon har sin ateljé i Stockholm och målar främst i olja.
Du examinerades från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm för två år sedan. Hur skulle du beskriva dina första år som konstnär?
Jag hade turen att få två fina stipendier samma år som jag slutade, det gav mig möjlighet att arbeta heltid i ateljén. Anna-Lisa Thomsons stipendium innebar, förutom pengar, medverkan på en utställning på Uppsala konstmuseum under vintern 2022–2023. Och så fick jag Hilding Linnqvists stipendium där jag fick stöttning, dels i form av två mentorer, dels ekonomiskt. Jag fick förtroende till fria tyglar, vilket efter månader av frekventa besök i Hildings arkiv resulterade i en utställning på Galleri Hedenius i Stockholm hösten 2023 och en bok med titeln ”Edit Sihlberg möter Hilding Linnqvist”.
Strax efter det projektet fick jag frågan om att delta i en utställning på Artipelag i Stockholm med tema ”solrosen i konsten”. Så jag visar just nu fyra stora målningar i utställningen ”I Follow the Sun”. Jag är i gott sällskap av många fantastiska konstnärer och kan varmt rekommendera ett besök. Utställningen pågår till 5 januari 2025.
Varifrån får du din inspiration?
Min inspiration kommer nog främst från andra målare, både äldre och samtida. Just nu tittar jag lite extra på Lena Cronqvist som är en återkommande målare jag tankar lust hos. Måleri kan vara så mycket samtidigt, som hur en yta är målad eller hur målarens känslotillstånd upplevs genom målningen. Ofta strör jag ut böcker med uppslagna bilder som ett sätt att marinera mig själv i dem.
Kan du berätta lite om ”Kopparkärl”?
Kopparkärl blev till av lusten att måla speglingen av rutorna, vilket kanske är uppenbart då det i princip är hela motivet. Det är kul att leka med ytor, platthet och djup.
Och avslutningsvis, dina tankar om företagskonstföreningar och kanske särskilt Apotekets konstförening?
Jag tycker det är bra att det finns många livaktiga konstföreningar i Sverige, däribland Apotekets konstförening. De är en viktig del i konstens kretslopp.
Foto: Edit Sihlberg i sin ateljé. Fotograf: Per-Erik Adamsson.
Foto: Kopparkärl