UNIK UPPLAGA till självkostnadspris

Varje år erbjuder Konstföreningen dig som medlem unika upplagor av konstverk i olika tekniker. I år är det konstnären Elisabeth Henriksson som gjort ett foto till Apotekets konstförening med titeln ”Digitalis”. Du som är medlem i föreningen får som vanligt köpa verket till reducerat pris.

Elisabeth Henriksson

Elisabeth Henriksson, född 1975, uppvuxen i Luleå. Verksam i Stockholm. Utbildad på Konstfackskolan, Stockholm 1999-2004. Arbetar främst med konstnärliga gestaltningar i offentlig miljö.

2012-16 gjorde jag en gestaltning, Materia medica, till Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och deras nybyggda Bild- och interventionscentrum. Min idé var att uppmärksamma naturen och dess läkande egenskaper, samt använda mig av tekniken som finns i huset. Jag fick möjlighet att använda sjukhusets mammografi och röntgade runt 200 växter som använts inom läkekonsten genom tiderna. Bilderna återfinns på glaspartier i ljusgården, samt i behandlingsrum.

Bilden jag gjort till Apotekets konstförening är en av de röntgenbilder jag tog under arbetet med Materia medica. Den föreställer Fingerborgsblomma, en av de mest erkända medicinalväxterna. ”Hela växten är giftig och innehåller s k hjärtglykosider, främst digitoxin, som har påverkan på hjärtmuskulaturen. Små mängder av hjärtglykosider gör att hjärtat slår kraftigare, vilket är bra vid vissa hjärtsjukdomar. Större doser gör att hjärtat slutar slå” (Ur boken Hjärtstilla, Elisabeth Henriksson, 2020, text Håkan Tunón).

Titel: Digitalis
Upplaga: 99, alla verk är signerade och numrerade
Teknik: Fotografi
Storlek: 30 x 21 cm. Fotot säljs utan ram.
Pris för medlemmar: 1 000 kr
Pris icke-medlemmar: 4 250 kr

Att köpa konstverk

Om du vill köpa verket betalar du in beloppet till konstföreningens plusgiro 9 85 23-4 eller swishar till oss på 123 383 57 09. Ange verket, ditt namn, adress, tel-nr samt din e-postadress. Skicka oss gärna ett mejl med samma information samtidigt som du betalar verket. Vi skickar verket med posten när vi har erhållit pengarna.

På grund av coronapandemin arbetar styrelsen för tillfället inte alla dagar på kontoret, vilket innebär att det kan att dröja några dagar extra innan vi har möjlighet att skicka den till dig. Du som har möjlighet att besöka kontoret på Dalvägen 12 får gärna hämta den i receptionen efter överenskommelse. Mejla till konstforeningen@apoteket.se och ange din postadress och telefonnummer.