Toppvinsten i årsutlottningen är ”Realistic photo of a large flower arrangement (…)” av Malin Molin (olja på canvas). Här berättar Malin om verket, hur hon jobbar och vad som inspirerar henne.
Malin Molin (född 1989) är uppvuxen och verksam i Göteborg. Hon har utbildning från bland annat Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och har haft flera utställningar runtom i landet. I de senaste kollektionerna har Malin tagit hjälp av AI-verktyg för att ta fram AI-genererade förlagor. Förstapriset ingick i vårens soloutställning ”Ekfraser” på Wetterling Gallery i Stockholm.
Kan du berätta lite om just detta verk?
Titeln är den prompten jag använde som underlag: “Realistic photo of a large flower arrangement made of marshmallow flowers and twisted marshmallow ropes in light pink, blue and yellow pastel colours. The background is a blue sky with white clouds. sunrise light. Happy mood.“ Jag skrev in den titeln och fick några alternativ.
Det hela var luststyrt – jag ville ha en härlig bild med marshmallows och blommor och himmel, helt enkelt samla flera ”guilty pleasures” i samma motiv. Jag valde sedan ett av de förslagen som AI-verktyget genererade och använde som förlaga. Måleriet tar sedan en helt egen väg. Det är min kropp som målar bilden och jag jobbar mycket med pigment och teknik.
Den här var en nyckelmålning i vårens utställning – jag kände att det här blir bra, jag är något på spåren! Det blev en väldig glad målning, en god känsla.
Finns det något särskilt som är kännetecknande för ditt konstnärskap eller dina verk?
Jag jobbar främst med oljemåleri. Är intresserad av samtidens bildkultur och hur vi påverkas av bilder. De får oss att begära olika saker och dikterar villkoren för vår uppfattning av verkligheten. Det är svårt att undgå bilder i reklam och sociala medier.
Jag har själv upplevt stark ambivalens till fenomenet bild. Å ena sidan – de flesta tycker om bilder men det finns ett starkt samband mellan bilder och begär, vad som betraktas som åtråvärt. Måleriet blir för mig ett sätt att sänka volymen, göra det mer greppbart.
Ofta använder jag referensmaterial från sociala medier och bildbanksbilder, nu senast även AI-genererade bilder. De blev direkt lågstatus, ansågs kitschiga och så. Jag dras till bilder som andra inte anser vara fina, kanske upplevs som töntiga – marshmallows, djur, tårtor. Tycker också om att bearbeta bilder så att de blir innehållslösa och kan upplevas som ”för mycket”, nästan groteska. Resultatet blir å ena sidan härligt, men å andra sidan vill bilden något av mig – jag får välja mellan att bara konsumera innehållet eller distansera mig från min kropp.
Jag tycker det är intressant att analysera bilder som jag ser i olika sammanhang. Man analyserar bilder på så olika sätt beroende på var man ser dem och ställer sig frågor som ” Är det moraliskt riktigt att lägga ut en sådan bild i sociala medier, vem har lagt ut den och varför?” Och i en konstkontext kan det ibland ske en övertolkning och man tenderar att nedvärdera ytlighet. Det är intressant att använda de olika tolkningsmodellerna mot varandra.
Planerar du någon utställning i år?
Jag har ingen ny utställning inplanerad i höst, det var en stor urladdning med vårens soloutställning, men det blir fler framöver. Nu behöver jag odla nytt som får växa upp! Jag undervisar också i måleri på en konstutbildning i Göteborg.
Dina tankar om företagskonstföreningar och kanske särskilt Apotekets konstförening?
Företagens konstföreningar betyder jättemycket för alla verksamma konstnärer. De känns väldigt meningsfulla eftersom de hjälper fler att få tillgång till konst. Jag tänker mycket på hur jag kan visa mina verk, få ut dem till fler än den vanliga galleripubliken. Samtidigt finns det en oro för att konstföreningarna försvinner när det är fokus på annat i företagen.
Apotekets konstförening gör ett jätteviktigt jobb i att skapa och upprätthålla intresset för konst! Och ni gör det till något kul när ni visar konst och träffas runt den. Om jag fick önska något vore det ”mer folk åt konsten”!
Foto: Malin Molin. Fotograf Hendrik Zeitler